Obecny wybór dostępnych gatunków warzyw i ziół z pewnością zachwyciłby dawnych mieszkańców Ziemi, dlatego też warto docenić to, co oferują nam rolnicy i ogrodnicy. Jednak należy pamiętać o tym, żeby podawać a stół warzywa świeże i zdrowe. Jeżeli nie ma możliwości ich kupna, lepiej zdecydować się wówczas na mrożonki, które są pełnowartościowym produktem. Warto też kupować warzywa sezonowe tylko wtedy, kiedy rzeczywiście jest ich pora. Nawet gdy są łatwo dostępne przez cały rok i wyglądają pięknie, to z pewnością pochodzą z o importu i długi czas podróżowały w lodówkach lub dosypano do nich kilogramy konserwantów. A przecież nic nie zastąpi smaku dojrzewających w słońcu ogórków i pomidorów. Wartość odżywcza warzyw jest bardzo duża. Stanowią kompletne pożywienie, zawierają właściwe proporcje białek, węglowodanów, wody i soli mineralnych. Są źródłem witamin i zawierają te najbardziej niezbędne dla człowieka. Prawie wszystkie jarzyny mogą być spożywane na surowo. Niezbędne jest ich dokładne oczyszczenie i umycie w dużej ilości wody, szczególnie tych liściastych (szczypiorek, sałata, szpinak). Warzywa należy myć bezpośrednio przed użyciem, gdyż wilgotne lub namoczone w wodzie tracą wiele cennych składników.

Należy wiedzieć, że popularną metodą przetwarzania warzyw jest ich gotowanie. Wbrew pozorom jest to trochę proces skomplikowany, bowiem praktycznie każde warzywo gotuje się inaczej. Kiedy ugotujemy warzywa (najlepiej na parze) zawierające witaminy A, D i K, zachowają one swoje cenne właściwości do temperatury 160 stopni Celsjusza. Natomiast witaminy z grupy B i C są bardzo mało odporne na gotowanie we wrzącej wodzie (szczególnie, jeśli gotujemy małe kawałki i bez przykrycia). Szpinak i wszystkie świeże zioła gotuje się bez wody – wystarczy ilość pozostała z ich mycia. Warzywa można również smażyć, ale nie wszystkie się do tego nadają. Najbardziej przydatne są do tego ziemniaki, chyba najbardziej niedoceniane kulinarne warzywo. Wariantem takiej obróbki może być też smażenie w cieście lub panierce. Smażenie na patelni to dobry sposób na przygotowanie różnych warzyw, najczęściej z dodatkiem przecieru pomidorowego. Jako pierwszą zawsze powinno się podsmażać cebulę. Natomiast pieczenie w piekarniku, podobnie jak gotowanie na parze, pozwala na zachowanie cennych właściwości jarzyn. Właściwe upieczenie (bez przypalania i bez konieczności dodawania wody) zapewni szczelne przykrycie warzyw folią aluminiową lub dopasowaną do naczynia pokrywką. Jarzyny puszczą sok, a ich smak będzie skoncentrowany i doskonały.

Call Us

rodiziodebrazil.pl